Αναπτυξιακά Ορόσημα

Τι είναι τα Αναπτυξιακά Ορόσημα Λόγου και Ομιλίας;

Πρόκειται για «στάδια» επικοινωνίας, λόγου και ομιλίας που προκύπτουν για κάθε ηλικία μέσω ειδικών, σταθμισμένων εργαλείων που μετρούν τις δεξιότητες των παιδιών αυτής της ηλικίας. Γνωρίζουμε ότι η πλειοψηφία των παιδιών κατακτά μια δεξιότητα σε μία συγκεκριμένη ηλικία. Η ηλικία αυτή θεωρείται η αναμενόμενη ηλικία κατάκτησης της συγκεκριμένης δεξιότητας. Για παράδειγμα, περιμένουμε ένα παιδί να μιμείται μεμονομένες λέξεις στην ηλικία 13-18 μηνών, γιατί η πλειοψηφία των παιδιών κατακτούν τη δεξιότητα αυτή στη συγκεκριμένη περίπου ηλικία.

Τι είναι τα Αναπτυξιακά Ορόσημα Λόγου και Ομιλίας;

Πρόκειται για «στάδια» επικοινωνίας, λόγου και ομιλίας που προκύπτουν για κάθε ηλικία μέσω ειδικών, σταθμισμένων εργαλείων που μετρούν τις δεξιότητες των παιδιών αυτής της ηλικίας. Γνωρίζουμε ότι η πλειοψηφία των παιδιών κατακτά μια δεξιότητα σε μία συγκεκριμένη ηλικία. Η ηλικία αυτή θεωρείται η αναμενόμενη ηλικία κατάκτησης της συγκεκριμένης δεξιότητας. Για παράδειγμα, περιμένουμε ένα παιδί να μιμείται μεμονομένες λέξεις στην ηλικία 13-18 μηνών, γιατί η πλειοψηφία των παιδιών κατακτούν τη δεξιότητα αυτή στη συγκεκριμένη περίπου ηλικία.

Θα πρέπει, όμως, να θυμόμαστε ότι το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει το δικό του ρυθμό εξέλιξης. Η απόκλιση του παιδιού από τα ορόσημα δεν είναι απαραίτητα ανησυχητική. Ωστόσο, καλό είναι οι γονείς να ρωτήσουν τη γνώμη του παιδιάτρου τους ή ενός λογοθεραπευτή. Παρακάτω, μπορείτε να συμβουλευτείτε τα αναπτυξιακά ορόσημα για παιδάκια από 0 μηνών εώς 7 ετών.

0-6 ΜΗΝΩΝ

  • Γουργουρίζει και δημιουργεί ευχάριστους ήχους
  • Χρησιμοποιεί διαφορετικό κλάμα για να εκφράσει τις διαφορετικές του ανάγκες
  • Χαμογελάει όταν του μιλάνε
  • Αναγνωρίζει φωνές
  • Εντοπίζει τους ήχους γυρίζοντας το κεφάλι
  • Ακούει κάθε μορφή ομιλίας
  • Χρησιμοποιεί τα φωνήματα /b/, /p/ και /m/ στο βάβισμα
  • Χρησιμοποιεί ήχους ή χειρονομίες για να υποδείξει το τι θέλει
  • Ανταποκρίνεται στο «όχι» και αλλάζει τον τόνο της φωνής

7-12 ΜΗΝΩΝ

  • Καταλαβαίνει το «όχι» και το «καίει»
  • Ανταποκρίνεται σε απλά αιτήματα
  • Καταλαβαίνει και ανταποκρίνεται στο όνομα του
  • Αντιλαμβάνεται λέξεις και απλά αντικείμενα
  • Βαβίζει χρησιμοποιώντας παρατεταμένα και σύντομα σύνολα ήχων
  • Χρησιμοποιεί ένα ευρύ φάσμα ήχων στο βάβισμα
  • Μιμείται τους ήχους της ομιλίας των γύρω του και την μελωδικότητά τους
  • Χρησιμοποιεί και ήχους της ομιλίας εκτός από το κλάμα για να τραβήξει τη προσοχή
  • Ακούει όταν του μιλούν
  • Προσεγγίζει κάποιους ήχους
  • Διαφοροποιεί το βάβισμά του
  • Χρησιμοποιεί την ομιλία για επικοινωνιακό σκοπό για πρώτη φορά
  • Χρησιμοποιεί κατά αποκλειστικότητα τα ουσιαστικά
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο από μία εώς τρεις λέξεις
  • Χρησιμοποιεί συγκεκριμένες χειρονομίες ή φώνηση για να εκφράσει τα θέλω του

13-18 ΜΗΝΩΝ

  • Κατανοεί απλές εντολές
  • Μιμείται μεμονομένες λέξεις
  • Χρησιμοποιεί την μελωδικότητα όπως οι ενήλικες
  • Χρησιμοποιεί την ηχολαλία και νεολογισμούς
  • Απαλείφει κάποια αρχικά και σχεδόν όλα τα τελικά σύμφωνα
  • Χρησιμοποιεί ως επί το πλείστον μη καταληπτή ομιλία
  • Εκτελεί απλές εντολές
  • Επιδεικνύει ένα εώς τρία μέρη του σώματος (παίζοντας με μία κούκλα ή πάνω σε κάποιο άτομο)
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 3-20 λέξεων (περισσότερα ουσιαστικά)
  • Συνδυάζει χειρονομίες και φώνηση
  • Ζητάει πράγματα που επιθυμεί

19-24 ΜΗΝΩΝ

  • Χρησιμοποιεί πιο συχνά λέξεις από ψευδολέξεις - νεολογισμούς
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50-100 λέξεων ή παραπάνω
  • Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 300 ή παραπάνω λέξεων
  • Ξεκινά να συνδυάζει ουσιαστικά με ρήματα και ουσιαστικά με επίθετα
  • Ξεκινά να χρησιμοποιεί αντωνυμίες
  • Έχει μη σταθερό έλεγχο της φωνής του
  • Χρησιμοποιεί την κατάλληλη προσωδία στις ερωτήσεις
  • Η ομιλία του είναι καταληπτή περίπου κατά 25-50% σε ξένους
  • Ρωτά και απαντά σε ερωτήσεις του τύπου «τι είναι αυτό;»
  • Ευχαριστιέται να ακούει ιστορίες
  • Γνωρίζει πέντε μέρη του σώματος
  • Γνωρίζει επακριβώς τα ονόματα κάποιων γνώριμων αντικειμένων
  • Καταλαβαίνει κάποιες βασικές κατηγορίες (π.χ. παιχνίδια, φαγητό)
  • Δείχνει τις εικόνες ενός βιβλίου όταν ονομάζονται

2-3 ΧΡΟΝΩΝ

  • Έχει καταληπτή ομιλία κατά 50-75%
  • Κατανοεί την έννοια του «ένα» και του «όλα»
  • Επικοινωνεί της σωματικές του ανάγκες (πριν, κατά τη διάρκεια και μετά)
  • Ζητάει αντικείμενα με το όνομά τους
  • Αναγνωρίζει αρκετά μέρη του σώματος
  • Ακολουθεί διπλές εντολές
  • Κάνει ερωτήσεις μίας ή δύο λέξεων
  • Δημιουργεί φράσεις με δύο εώς τέσσερις λέξεις
  • Χρησιμοποιεί λέξεις γενικού περιεχομένου
  • Συνεχίζει τη χρήση ηχολαλίας όταν συναντά δυσκολίες στην ομιλία
  • Έχει αντιληπτικό λεξικό 500-900 λέξεων
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50-250 ή περισσότερων λέξεων (έκρηξη λεξιλογίου κατά την διάρκεια αυτής της περιόδου)
  • Παρουσιάζει πολλαπλά γραμματικά λάθη
  • Καταλαβαίνει τα περισσότερα πράγματα που του/της λένε
  • Κάνει συχνές επαναλήψεις. Ειδικά με τα αρχικά «εγώ» και τις πρώτες συλλαβές
  • Μιλά με δυνατή φωνή
  • Αυξάνει το εύρος του τόνου-συχνότητας της φωνής
  • Χρησιμοποιεί σωστά τα φωνήεντα
  • Χρησιμοποιεί με συνέπεια τα αρχικά σύμφωνα, έστω κι αν αυτά δεν αρθρώνονται πάντα σωστά
  • Συχνά παραλείπει τα μεσαία σύμφωνα
  • Συχνά παραλείπει ή αντικαθιστά τα σύμφωνα σε τελική θέση
  • Χρησιμοποιεί το βοηθητικό ρήμα «είναι»
  • Χρησιμοποιεί ρήματα σε ομαλό αόριστο, μορφήματα κτήσης, αντωνυμίες και προστακτική
  • Διατηρεί το θέμα της συζήτησης και μετά από εναλλαγή πολλών σειρών
  • Απολαμβάνει να ακούει μικρές ιστορίες, τραγούδια και ομοιοκαταληξίες

3-4 ΧΡΟΝΩΝ

  • Κατανοεί τις λειτουργίες των αντικειμένων
  • Αντιλαμβάνεται τις διαφορές στη σημασία (σταμάτα-συνέχισε, μέσα-επάνω, μεγάλο-μικρό)
  • Εκτελεί διπλές και τριπλές εντολές
  • Χρησιμοποιεί την γλώσσα για να εκφράσει τα συναισθήματά του
  • Χρησιμοποιεί τέσσερις με πέντε λέξεις στις προτάσεις
  • Επαναλαμβάνει προτάσεις με 6-13 λέξεις με ακρίβεια
  • Μπορεί να συνεχίζει να χρησιμοποιεί ηχολαλία
  • Χρησιμοποιεί ρήματα και ουσιαστικά πιο συχνά σε μία πρόταση
  • Έχει επίγνωση του παρελθόντος και του μέλλοντος ως χρόνους
  • Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 1.200-2.000 ή περισσότερων λέξεων
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 800-1.500 ή περισσότερων λέξεων
  • Μπορεί να επαναλαμβάνεται συχνά, να σταματάει απότομα τη ροή της ομιλίας του, να δυσκολεύεται να αναπνεύσει και να κάνει γκριμάτσες κατά την διάρκεια της ομιλίας του
  • Αυξάνει ο ρυθμός της ομιλίας του
  • Η ομιλία του είναι κατά 80% καταληπτή
  • Χρησιμοποιεί τα ρήματα «είμαι» και «είναι» σε μία πρόταση
  • Τοποθετεί δύο γεγονότα σε χρονολογική σειρά
  • Εμπλέκεται σε μακροσκελείς συνομιλίες
  • Βελτιώνεται η γραμματική του στις προτάσεις, παρόλο που κάποια λάθη παραμένουν
  • Χρησιμοποιεί συνηρημένες λέξεις, ανώμαλους τύπους πληθυντικού, μελλοντικό χρόνο και συνδέσμους
  • Χρησιμοποιεί ομαλό πληθυντικό, κτητικές αντωνυμίες και ρήματα αορίστου
  • Χρησιμοποιεί έναν αυξανόμενο αριθμό σύνθετων ή πολύπλοκων προτάσεων
  • Ρωτά και απαντά σε απλές ερωτήσεις (ποιος, τι, που, γιατί)
  • Κάνει ερωτήσεις και απαιτεί λεπτομέρειες στις απαντήσεις
  • Ψιθυρίζει
  • Παράγει το 50% των συμφώνων και συμπλεγμάτων

4-5 ΧΡΟΝΩΝ

  • Μιμείται την αρίθμηση μέχρι το πέντε
  • Αντιλαμβάνεται τις έννοιες του χώρου
  • Αναγνωρίζει 1-3 χρώματα
  • Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 10.000 ή περισσότερων λέξεων
  • Μετρά μέχρι το δέκα
  • Ακούει μικρές, απλές ιστορίες και μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις για αυτές
  • Κάνει ερωτήσεις για την λειτουργία των πραγμάτων
  • Χρησιμοποιεί πιο συχνά ορθές γραμματικά προτάσεις
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 900-2.000 ή περισσότερων λέξεων
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις τεσσάρων με οχτώ λέξεων
  • Απαντά σε ερωτήσεις που χωρίζονται σε δύο μέρη
  • Ρωτά τη σημασία λέξεων
  • Μιλά με ρυθμό περίπου 186 λέξεων το λεπτό
  • Μειώνει τον συνολικό αριθμό επαναλήψεων στην ομιλία του
  • Μειώνει σημαντικά τον αριθμό των επίμονων ηχητικών παραλήψεων και αντικαταστάσεων
  • Παραλείπει συχνά τα σύμφωνα σε μεσαία θέση
  • Η ομιλία του είναι καταληπτή στους ξένους ακόμα κι αν υπάρχουν ακόμα κάποια αρθρωτικά λάθη
  • Μιλά για τις εμπειρίες στο σχολείο, με τους φίλους, στο σπίτι κτλ.
  • Παράγει τα σύμφωνα με 90% ακρίβεια

5-6 ΧΡΟΝΩΝ

  • Κάνει ερωτήσεις τύπου «πώς»
  • Ονομάζει 6 βασικά χρώματα και 3 βασικά σχήματα
  • Κάνει ερωτήσεις που εισάγονται με το πώς
  • Απαντάει προφορικά στο «γεια» και στο «πώς είσαι»
  • Χρησιμοποιεί κατάλληλα παρελθοντικό και μελλοντικό χρόνο
  • Χρησιμοποιεί συνδέσμους
  • Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο περίπου 13.000 λέξεων
  • Ονομάζει με τη σειρά τις μέρες της εβδομάδας
  • Μετρά με τη σειρά μέχρι το 30
  • Συνεχίζει τη δραστική αύξηση του λεξιλογίου
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις των τεσσάρων με έξι λέξεων
  • Αντικαθιστά τους ήχους περιστασιακά
  • Ανταλλάσει πληροφορίες και κάνει ερωτήσεις
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις με λεπτομέρειες
  • Αναπαράγει με ακρίβεια ιστορίες
  • Τραγουδά ολόκληρα τραγούδια και απαγγέλει παιδικά ποιήματα
  • Επικοινωνεί με ευκολία με ενήλικες και άλλα παιδιά
  • Χρησιμοποιεί τις περισσότερες φορές κατάλληλη γραμματική

6-7 ΧΡΟΝΩΝ

  • Αντιλαμβάνεται το δεξιά και το αριστερά
  • Ονομάζει μερικά γράμματα, αριθμούς και νομίσματα
  • Βάζει σε σειρά τους αριθμούς
  • Χρησιμοποιεί με συνεχώς αυξανόμενο τρόπο σύνθετες περιγραφές
  • Εμπλέκεται σε συζητήσεις
  • Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο περίπου 20.000 λέξεων
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις περίπου έξι λέξεων
  • Κατανοεί τις περισσότερες χρονικές έννοιες
  • Μετρά μέχρι το 100
  • Χρησιμοποιεί κατάλληλα τα περισσότερα μορφήματα
  • Χρησιμοποιεί κατάλληλα την παθητική φωνή

ΗΛΙΚΙΕΣ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗΣ ΦΩΝΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑΤΩΝ

ΗΛΙΚΙΕΣ ΦΩΝΗΜΑΤΑ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑΤΑ

2.6 – 3.0 γ (γα-γο), γκ (γκα-γκο-γκε-γκι), κ (κα-κο-κε-κι), μ, π, μπ, τ, ν (νια)

3,0 – 3,6 β, ν, ντ, χ, γ (γε-γι)

3,6 – 4,0 φ, λ ,σ, ζ σπ, πλ, κλ, βλ, κν, πν, βγ

4,0 – 4,6 δ, θ, λ (λια-λιε-λιο) φλ, στ, σκ, σχ, χτ, τρ, κρ, δγια, ζμ μν, ξ, ψ

4,6 – 5,0 τζ, τσ σφ, βρ, ντρ, χν, ζγ, φτ

5,0 – 5,6 γλ, γρ, στρ

5,6 – 6,0 ρ δρ, θρ, χτρ, φτχια

0