12/09/2023 από Γιαννόπουλος Μάριος 0 Σχόλια
Αναπτυξιακά Ορόσημα
Τι είναι τα Αναπτυξιακά Ορόσημα Λόγου και Ομιλίας;
Πρόκειται για «στάδια» επικοινωνίας, λόγου και ομιλίας που προκύπτουν για κάθε ηλικία μέσω ειδικών, σταθμισμένων εργαλείων που μετρούν τις δεξιότητες των παιδιών αυτής της ηλικίας. Γνωρίζουμε ότι η πλειοψηφία των παιδιών κατακτά μια δεξιότητα σε μία συγκεκριμένη ηλικία. Η ηλικία αυτή θεωρείται η αναμενόμενη ηλικία κατάκτησης της συγκεκριμένης δεξιότητας. Για παράδειγμα, περιμένουμε ένα παιδί να μιμείται μεμονομένες λέξεις στην ηλικία 13-18 μηνών, γιατί η πλειοψηφία των παιδιών κατακτούν τη δεξιότητα αυτή στη συγκεκριμένη περίπου ηλικία.
Τι είναι τα Αναπτυξιακά Ορόσημα Λόγου και Ομιλίας;
Πρόκειται για «στάδια» επικοινωνίας, λόγου και ομιλίας που προκύπτουν για κάθε ηλικία μέσω ειδικών, σταθμισμένων εργαλείων που μετρούν τις δεξιότητες των παιδιών αυτής της ηλικίας. Γνωρίζουμε ότι η πλειοψηφία των παιδιών κατακτά μια δεξιότητα σε μία συγκεκριμένη ηλικία. Η ηλικία αυτή θεωρείται η αναμενόμενη ηλικία κατάκτησης της συγκεκριμένης δεξιότητας. Για παράδειγμα, περιμένουμε ένα παιδί να μιμείται μεμονομένες λέξεις στην ηλικία 13-18 μηνών, γιατί η πλειοψηφία των παιδιών κατακτούν τη δεξιότητα αυτή στη συγκεκριμένη περίπου ηλικία.
Θα πρέπει, όμως, να θυμόμαστε ότι το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει το δικό του ρυθμό εξέλιξης. Η απόκλιση του παιδιού από τα ορόσημα δεν είναι απαραίτητα ανησυχητική. Ωστόσο, καλό είναι οι γονείς να ρωτήσουν τη γνώμη του παιδιάτρου τους ή ενός λογοθεραπευτή. Παρακάτω, μπορείτε να συμβουλευτείτε τα αναπτυξιακά ορόσημα για παιδάκια από 0 μηνών εώς 7 ετών.
0-6 ΜΗΝΩΝ
- Γουργουρίζει και δημιουργεί ευχάριστους ήχους
- Χρησιμοποιεί διαφορετικό κλάμα για να εκφράσει τις διαφορετικές του ανάγκες
- Χαμογελάει όταν του μιλάνε
- Αναγνωρίζει φωνές
- Εντοπίζει τους ήχους γυρίζοντας το κεφάλι
- Ακούει κάθε μορφή ομιλίας
- Χρησιμοποιεί τα φωνήματα /b/, /p/ και /m/ στο βάβισμα
- Χρησιμοποιεί ήχους ή χειρονομίες για να υποδείξει το τι θέλει
- Ανταποκρίνεται στο «όχι» και αλλάζει τον τόνο της φωνής
7-12 ΜΗΝΩΝ
- Καταλαβαίνει το «όχι» και το «καίει»
- Ανταποκρίνεται σε απλά αιτήματα
- Καταλαβαίνει και ανταποκρίνεται στο όνομα του
- Αντιλαμβάνεται λέξεις και απλά αντικείμενα
- Βαβίζει χρησιμοποιώντας παρατεταμένα και σύντομα σύνολα ήχων
- Χρησιμοποιεί ένα ευρύ φάσμα ήχων στο βάβισμα
- Μιμείται τους ήχους της ομιλίας των γύρω του και την μελωδικότητά τους
- Χρησιμοποιεί και ήχους της ομιλίας εκτός από το κλάμα για να τραβήξει τη προσοχή
- Ακούει όταν του μιλούν
- Προσεγγίζει κάποιους ήχους
- Διαφοροποιεί το βάβισμά του
- Χρησιμοποιεί την ομιλία για επικοινωνιακό σκοπό για πρώτη φορά
- Χρησιμοποιεί κατά αποκλειστικότητα τα ουσιαστικά
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο από μία εώς τρεις λέξεις
- Χρησιμοποιεί συγκεκριμένες χειρονομίες ή φώνηση για να εκφράσει τα θέλω του
13-18 ΜΗΝΩΝ
- Κατανοεί απλές εντολές
- Μιμείται μεμονομένες λέξεις
- Χρησιμοποιεί την μελωδικότητα όπως οι ενήλικες
- Χρησιμοποιεί την ηχολαλία και νεολογισμούς
- Απαλείφει κάποια αρχικά και σχεδόν όλα τα τελικά σύμφωνα
- Χρησιμοποιεί ως επί το πλείστον μη καταληπτή ομιλία
- Εκτελεί απλές εντολές
- Επιδεικνύει ένα εώς τρία μέρη του σώματος (παίζοντας με μία κούκλα ή πάνω σε κάποιο άτομο)
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 3-20 λέξεων (περισσότερα ουσιαστικά)
- Συνδυάζει χειρονομίες και φώνηση
- Ζητάει πράγματα που επιθυμεί
19-24 ΜΗΝΩΝ
- Χρησιμοποιεί πιο συχνά λέξεις από ψευδολέξεις - νεολογισμούς
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50-100 λέξεων ή παραπάνω
- Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 300 ή παραπάνω λέξεων
- Ξεκινά να συνδυάζει ουσιαστικά με ρήματα και ουσιαστικά με επίθετα
- Ξεκινά να χρησιμοποιεί αντωνυμίες
- Έχει μη σταθερό έλεγχο της φωνής του
- Χρησιμοποιεί την κατάλληλη προσωδία στις ερωτήσεις
- Η ομιλία του είναι καταληπτή περίπου κατά 25-50% σε ξένους
- Ρωτά και απαντά σε ερωτήσεις του τύπου «τι είναι αυτό;»
- Ευχαριστιέται να ακούει ιστορίες
- Γνωρίζει πέντε μέρη του σώματος
- Γνωρίζει επακριβώς τα ονόματα κάποιων γνώριμων αντικειμένων
- Καταλαβαίνει κάποιες βασικές κατηγορίες (π.χ. παιχνίδια, φαγητό)
- Δείχνει τις εικόνες ενός βιβλίου όταν ονομάζονται
2-3 ΧΡΟΝΩΝ
- Έχει καταληπτή ομιλία κατά 50-75%
- Κατανοεί την έννοια του «ένα» και του «όλα»
- Επικοινωνεί της σωματικές του ανάγκες (πριν, κατά τη διάρκεια και μετά)
- Ζητάει αντικείμενα με το όνομά τους
- Αναγνωρίζει αρκετά μέρη του σώματος
- Ακολουθεί διπλές εντολές
- Κάνει ερωτήσεις μίας ή δύο λέξεων
- Δημιουργεί φράσεις με δύο εώς τέσσερις λέξεις
- Χρησιμοποιεί λέξεις γενικού περιεχομένου
- Συνεχίζει τη χρήση ηχολαλίας όταν συναντά δυσκολίες στην ομιλία
- Έχει αντιληπτικό λεξικό 500-900 λέξεων
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50-250 ή περισσότερων λέξεων (έκρηξη λεξιλογίου κατά την διάρκεια αυτής της περιόδου)
- Παρουσιάζει πολλαπλά γραμματικά λάθη
- Καταλαβαίνει τα περισσότερα πράγματα που του/της λένε
- Κάνει συχνές επαναλήψεις. Ειδικά με τα αρχικά «εγώ» και τις πρώτες συλλαβές
- Μιλά με δυνατή φωνή
- Αυξάνει το εύρος του τόνου-συχνότητας της φωνής
- Χρησιμοποιεί σωστά τα φωνήεντα
- Χρησιμοποιεί με συνέπεια τα αρχικά σύμφωνα, έστω κι αν αυτά δεν αρθρώνονται πάντα σωστά
- Συχνά παραλείπει τα μεσαία σύμφωνα
- Συχνά παραλείπει ή αντικαθιστά τα σύμφωνα σε τελική θέση
- Χρησιμοποιεί το βοηθητικό ρήμα «είναι»
- Χρησιμοποιεί ρήματα σε ομαλό αόριστο, μορφήματα κτήσης, αντωνυμίες και προστακτική
- Διατηρεί το θέμα της συζήτησης και μετά από εναλλαγή πολλών σειρών
- Απολαμβάνει να ακούει μικρές ιστορίες, τραγούδια και ομοιοκαταληξίες
3-4 ΧΡΟΝΩΝ
- Κατανοεί τις λειτουργίες των αντικειμένων
- Αντιλαμβάνεται τις διαφορές στη σημασία (σταμάτα-συνέχισε, μέσα-επάνω, μεγάλο-μικρό)
- Εκτελεί διπλές και τριπλές εντολές
- Χρησιμοποιεί την γλώσσα για να εκφράσει τα συναισθήματά του
- Χρησιμοποιεί τέσσερις με πέντε λέξεις στις προτάσεις
- Επαναλαμβάνει προτάσεις με 6-13 λέξεις με ακρίβεια
- Μπορεί να συνεχίζει να χρησιμοποιεί ηχολαλία
- Χρησιμοποιεί ρήματα και ουσιαστικά πιο συχνά σε μία πρόταση
- Έχει επίγνωση του παρελθόντος και του μέλλοντος ως χρόνους
- Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 1.200-2.000 ή περισσότερων λέξεων
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 800-1.500 ή περισσότερων λέξεων
- Μπορεί να επαναλαμβάνεται συχνά, να σταματάει απότομα τη ροή της ομιλίας του, να δυσκολεύεται να αναπνεύσει και να κάνει γκριμάτσες κατά την διάρκεια της ομιλίας του
- Αυξάνει ο ρυθμός της ομιλίας του
- Η ομιλία του είναι κατά 80% καταληπτή
- Χρησιμοποιεί τα ρήματα «είμαι» και «είναι» σε μία πρόταση
- Τοποθετεί δύο γεγονότα σε χρονολογική σειρά
- Εμπλέκεται σε μακροσκελείς συνομιλίες
- Βελτιώνεται η γραμματική του στις προτάσεις, παρόλο που κάποια λάθη παραμένουν
- Χρησιμοποιεί συνηρημένες λέξεις, ανώμαλους τύπους πληθυντικού, μελλοντικό χρόνο και συνδέσμους
- Χρησιμοποιεί ομαλό πληθυντικό, κτητικές αντωνυμίες και ρήματα αορίστου
- Χρησιμοποιεί έναν αυξανόμενο αριθμό σύνθετων ή πολύπλοκων προτάσεων
- Ρωτά και απαντά σε απλές ερωτήσεις (ποιος, τι, που, γιατί)
- Κάνει ερωτήσεις και απαιτεί λεπτομέρειες στις απαντήσεις
- Ψιθυρίζει
- Παράγει το 50% των συμφώνων και συμπλεγμάτων
4-5 ΧΡΟΝΩΝ
- Μιμείται την αρίθμηση μέχρι το πέντε
- Αντιλαμβάνεται τις έννοιες του χώρου
- Αναγνωρίζει 1-3 χρώματα
- Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 10.000 ή περισσότερων λέξεων
- Μετρά μέχρι το δέκα
- Ακούει μικρές, απλές ιστορίες και μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις για αυτές
- Κάνει ερωτήσεις για την λειτουργία των πραγμάτων
- Χρησιμοποιεί πιο συχνά ορθές γραμματικά προτάσεις
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 900-2.000 ή περισσότερων λέξεων
- Χρησιμοποιεί προτάσεις τεσσάρων με οχτώ λέξεων
- Απαντά σε ερωτήσεις που χωρίζονται σε δύο μέρη
- Ρωτά τη σημασία λέξεων
- Μιλά με ρυθμό περίπου 186 λέξεων το λεπτό
- Μειώνει τον συνολικό αριθμό επαναλήψεων στην ομιλία του
- Μειώνει σημαντικά τον αριθμό των επίμονων ηχητικών παραλήψεων και αντικαταστάσεων
- Παραλείπει συχνά τα σύμφωνα σε μεσαία θέση
- Η ομιλία του είναι καταληπτή στους ξένους ακόμα κι αν υπάρχουν ακόμα κάποια αρθρωτικά λάθη
- Μιλά για τις εμπειρίες στο σχολείο, με τους φίλους, στο σπίτι κτλ.
- Παράγει τα σύμφωνα με 90% ακρίβεια
5-6 ΧΡΟΝΩΝ
- Κάνει ερωτήσεις τύπου «πώς»
- Ονομάζει 6 βασικά χρώματα και 3 βασικά σχήματα
- Κάνει ερωτήσεις που εισάγονται με το πώς
- Απαντάει προφορικά στο «γεια» και στο «πώς είσαι»
- Χρησιμοποιεί κατάλληλα παρελθοντικό και μελλοντικό χρόνο
- Χρησιμοποιεί συνδέσμους
- Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο περίπου 13.000 λέξεων
- Ονομάζει με τη σειρά τις μέρες της εβδομάδας
- Μετρά με τη σειρά μέχρι το 30
- Συνεχίζει τη δραστική αύξηση του λεξιλογίου
- Χρησιμοποιεί προτάσεις των τεσσάρων με έξι λέξεων
- Αντικαθιστά τους ήχους περιστασιακά
- Ανταλλάσει πληροφορίες και κάνει ερωτήσεις
- Χρησιμοποιεί προτάσεις με λεπτομέρειες
- Αναπαράγει με ακρίβεια ιστορίες
- Τραγουδά ολόκληρα τραγούδια και απαγγέλει παιδικά ποιήματα
- Επικοινωνεί με ευκολία με ενήλικες και άλλα παιδιά
- Χρησιμοποιεί τις περισσότερες φορές κατάλληλη γραμματική
6-7 ΧΡΟΝΩΝ
- Αντιλαμβάνεται το δεξιά και το αριστερά
- Ονομάζει μερικά γράμματα, αριθμούς και νομίσματα
- Βάζει σε σειρά τους αριθμούς
- Χρησιμοποιεί με συνεχώς αυξανόμενο τρόπο σύνθετες περιγραφές
- Εμπλέκεται σε συζητήσεις
- Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο περίπου 20.000 λέξεων
- Χρησιμοποιεί προτάσεις περίπου έξι λέξεων
- Κατανοεί τις περισσότερες χρονικές έννοιες
- Μετρά μέχρι το 100
- Χρησιμοποιεί κατάλληλα τα περισσότερα μορφήματα
- Χρησιμοποιεί κατάλληλα την παθητική φωνή
ΗΛΙΚΙΕΣ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗΣ ΦΩΝΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑΤΩΝ
ΗΛΙΚΙΕΣ ΦΩΝΗΜΑΤΑ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑΤΑ
2.6 – 3.0 γ (γα-γο), γκ (γκα-γκο-γκε-γκι), κ (κα-κο-κε-κι), μ, π, μπ, τ, ν (νια)
3,0 – 3,6 β, ν, ντ, χ, γ (γε-γι)
3,6 – 4,0 φ, λ ,σ, ζ σπ, πλ, κλ, βλ, κν, πν, βγ
4,0 – 4,6 δ, θ, λ (λια-λιε-λιο) φλ, στ, σκ, σχ, χτ, τρ, κρ, δγια, ζμ μν, ξ, ψ
4,6 – 5,0 τζ, τσ σφ, βρ, ντρ, χν, ζγ, φτ
5,0 – 5,6 γλ, γρ, στρ
5,6 – 6,0 ρ δρ, θρ, χτρ, φτχια
Σχόλια